بهینه سازی سایت برای E-commerce Conversion
افزایش نرخ تبدیل مخاطب را به مشتری تبدیل کنید پرتال
از هر کدام که نتیجه بهتری گرفتهایم، در سایت از آن استفاده میکنیم. شما میتونین از انواع مختلف بنر پاپ آپ استفاده کنین که به نوع پیشنهادتون بستگی داره. به گزارش هاب اسپات، بنرهای slide-in box در بخش بلاگ 192 درصد نرخ کلیک و 27 درصد ثبت نام یا ارسال اطلاعات بیشتری نسبت به یک CTA معمولی در انتهای بلاگ پست داشتن. اگر این لندینگ پیج برای به اشتراک گذاری منابع رایگان با بازدیدکنندهها طراحی شده، میتونین پیش نمایشی از محتوای اون منبع رو به نمایش بذارین تا بازدیدکننده ها به دانلود ترغیب بشن. برای آشنایی با ابزارهای چت آنلاین ایرانی، حتما مطلب «بهترین ابزارهای گفتگوی آنلاین ایرانی برای سایت» را بخوانید.
پس با گذاشتن دکمه اقدام به عمل (CTA) غیراستاندارد و نامناسب فرصت افزایش نرخ تبدیل را از دست ندهید! کلمات مورد استفاده برای دعوت مخاطبان، نوع دکمه، رنگ آن و چند فاکتور دیگر برای طراحی دکمه اقدام به عمل اهمیت دارند که باید به تمامی آنها توجه کنید. سرعت سایت علاوه بر تاثیری که در بهینه سازی نرخ تبدیل دارد، در سئو هم اثرگذار است. برای آشنایی بیشتر با اهمیت سرعت سایت، مطلب «سرعت صفحه سایت (page speed) و نقش حیاتی در سئو» را مطالعه کنید. دعوت به اقدام (Call To Action-CTA)، بخشی از صفحه فرود است که معمولا بهصورت دکمه طراحی میشود. در واقع، این دعوت همان عملی است که از بازدیدکننده میخواهید آن را انجام دهد؛ مثل عضویت در خبرنامه، خرید، استفاده از خدمات و … .
اگر مشتریان بیشتری میخواهند، معمولا هزینه بیشتری برای تبلیغات دیجیتال میکنند و محتوای بیشتری را در شبکههای اجتماعی ارسال میکنند. بعدا با استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ گوگل ادز میتوانید تمامی این مخاطبان را که قبلا به سایت شما سر زدهاند، دوباره هدف بگیرید. اگر درباره ریمارکتینگ ابهامی دارید، پیشنهاد میکنم مطلب زیر را از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس بخوانید تا با اصول ریمارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. مثلا یک گروه audience بسازید که شامل بازدیدکنندگان سایت از طریق گوگل ادز باشد یا گروه دیگری از بازدیدکنندگان سایت را بسازید که فقط از تبلیغات کلیکی ایرانی مثل یکتانت به سایت سر زدهاند. همچنین میتوانید گروه مخاطبی بسازید که روی دکمه افزودن سبد خرید کلیک کردهاند و محصولی را به سبد خرید اضافه کردند اما خریدشان را به طور کامل انجام ندادند. با هدف گرفتن مجدد کاربرانی که قبلا به سایت شما سر زدهاند، شانس افزایش کانورژن را خواهید داشت.
این مدت زمانی است که سایت به طور کامل همه عناصر (متن، تصاویر و ویدیوها) را بارگیری می کند. نرخ تبدیل یا Conversion Rate درواقع به شما میگوید که چند درصد از کاربران به مشتری سایت شما تبدیل شده اند و در اصل در راستای هدف سایت شما قدم برداشته اند. همچنین باید بدانید که نرخ تبدیل یکی از فاکتورهای مهم در بازاریابی اینترنتی است و با بهینه سازی آن میتوانید احتمال موفقیت خود را بیشتر کنید. پس حتما در سایت خود این فاکتور مهم را در نظر داشته باشید و جهت بهینه سازی آن قدم بردارید. به خاطر داشته باشید که مانند هر فرایند دیگری در دیجیتال مارکتینگ تست بهینه سازی نرخ تبدیل یک فعالیت یکباره نیست، بلکه یک فرآیند تکراری است که برای نشان دادن نتایج به زمان نیاز دارد.
دکمههای "ثبت نام" یا "خرید کنید" باید طوری طراحی شوند که اولاً راحت دیده شوند و دوماً کاربر را ترغیب به اقدام کنند. مثلاً اگر دکمه خرید در یک رنگ جذاب و با فونت بزرگ باشد، احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند بیشتر است. دقت کنید که طراحی سایت خدماتی یا هر نوع طراحی دیگری باید این دکمه ها را در جای درست و با طراحی جذاب قرار دهد. هیچ کس دوست ندارد وقتش را در سایتی هدر بدهد که پیدا کردن اطلاعات در آن مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. فکر کنید وارد سایتی می شوید که اولین چیزی که می بینید یک صفحه شلوغ و گیج کننده است. احتمالاً سریع صفحه را می بندید و به سراغ سایت دیگری می روید، درست است؟ اما اگر طراحی سایت جذاب و مرتب باشد، حس خوبی به بازدیدکننده می دهد و او را ترغیب می کند که بیشتر در سایت بماند.
بهبود نرخ تبدیل فروشگاه آنلاین به معنی جذب بیشتر مشتریان و افزایش فروش است. با بهینهسازی صفحات محصول، سادهسازی فرآیند خرید، استفاده از CTAهای قوی و ایجاد اعتماد در کاربران میتوانید نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید و فروش خود را افزایش دهید. حالا زمان آن رسیده که با استفاده از این نکات کلیدی، فروشگاه آنلاین خود را به بهترین شکل ممکن بهینهسازی کنید و مشتریان بیشتری را جذب کنید. یک مشاور بازاریابی دیجیتال میداند که وقتی صحبت از بهینهسازی نرخ تبدیل به میان میآید، یک اندازه برای همه مناسب نیست. آنها تجزیه و تحلیل عمیقی از مخاطبان هدف شما انجام می دهند، ترجیحات، نقاط دردناک و رفتار آنلاین آنها را شناسایی می کنند. با این بینش ارزشمند، آنها می توانند یک استراتژی تبدیلی ایجاد کنند که با مخاطبان شما طنین انداز شود و در نهایت اقدامات معنادارتری را در وب سایت شما انجام دهد.
بنابراین همیشه هنگام انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز، به هدفتان نگاه کنید و کلمات را انتخاب کنید. کلمات کلیدی نامرتبط منجر به هدر رفت پول شما خواهد شد و نتیجه دلخواه را به شما نمیدهد. بنابراین وقتی این کلمات کلیدی را برای کمپین استفاده میکنیم، ترافیک نامربوط و غیرمفید را به سمت سایت روانه کردیم. کاربرانی هستند که فقط دنبال آدرس سفارت ترکیه در ایران هستند یا فقط میخواهند تصویری کلی از نحوه زندگی در ترکیه داشته باشند و لزوما دنبال مهاجرت نیستند. در اصل این کاربران هنوز وارد مرحلهی تصمیمگیری برای گرفتن وکیل مهاجرتی یا مشاوره نشدهاند.
با استفاده از این ابزارها میتوانیم فرآیندهای بازاریابی را بهینه کنیم و بازدهی فعالیتهای خود را افزایش دهیم. یکی از عوامل مهم در بهبود نرخ تبدیل، سادهسازی فرآیند خرید است. کاربران باید بتوانند به راحتی و بدون مواجهه با موانع پیچیده، خرید خود را انجام دهند. حذف مراحل غیرضروری، کاهش تعداد فرمهای مورد نیاز و ارائه گزینههای متنوع پرداخت میتواند به بهبود تجربه خرید کاربران کمک کند. رگنار لاتبروک میگوید دنیا عوض شده است و ما باید با آن عوض شویم. بیراه هم نمیگوید، دنیای تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و اگر ما از آن عقب بمانیم ضرر زیادی خواهیم کرد.
این فرایند، امنیت و حقوق مالکیت فکری شما را تضمین میکند و محافظت از محصولات شما در مقابل استفادههای غیرمجاز فراهم میکند. منظور از هدف سایت، دقیقا همان چیزی است که شما بخاطر آن سایت را راه اندازی کردید. البته لزوما هدف یک چیز نیست، گاهی افراد اهدافی را در سر دارند. علاوه بر این، گفتگوی زنده یک روش ارتباطی ارزانتر نسبت به مراکز تماس ارائه می دهد. یک کارشناس می تواند همزمان با چندین مصرف کننده صحبت کند، بر خلاف مراکز تماس که در آنها یک فرد می تواند همزمان فقط یک مشتری را اداره کند.
در نهایت مقدار زیادی آب به هدر میره و هیچوقت هم سطلتون پر نمیشه. استفاده از انواع مدیا میتواند بسیار جالب و هیجان انگیز باشد و تاثیرات شگرفی ایجاد کند. تصور کنید وارد یک سایت شدید و 2000 کلمه توضیحات درباره آن محصول وجود دارد، اما سایت دیگر تمام خصوصیات مورد نیاز شما را در یک اینفوگرافیک چشمنواز جمع کرده است. شما کدام را میپسندید؟ خواندن 2000 کلمه وقتگیر یا دیدن یک اینفوگرافیک تر و تمیز! گوگل میگوید کاربران من باید در کسری از ثانیه به چیزی که میخواهند برسند.
خب، همانطور که حدس زدید مخاطب کد تخفیف را میزند و از سایت شما خرید میکند، چون اگر همین را از سایت بغلی بخواهد بخرد باید 20 درصد گرانتر بخرد! کمپینهای ریتارگتینگ نیز بسیار مهم هستند و باید به آن اهمیت داد. برای مثال برای فروشگاه خردهفروشی مد نظر ما، نرخ تبدیل 20٪ به این معنی است که از هر 5 نفری که به فروشگاه میآیند، 1 نفر چیزی میخرد. به معنای دیگر بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) فرآیند سیستماتیک افزایش درصد بازدیدکنندگانی است که اقدام مورد نظر را انجام میدهند. هاتجر یکی از ابزارهای کاربردی برای مشاهده رفتار کاربران در سایت است.
الگوریتم های موتورهای جستجو، الگوریتم های رسانه های اجتماعی و پلتفرم های تبلیغاتی دائما در حال تغییر هستند. بهروز ماندن با این تغییرات و تطبیق استراتژیهای بازاریابی دیجیتال بر این اساس، یک شغل تمام وقت است. یک مشاور بازاریابی دیجیتال تضمین می کند که کمپین های شما موثر باقی می مانند و با آخرین قوانین و دستورالعمل ها مطابقت دارند. پس وابسته به نوع کسب و کار شما و تعداد رقیبانتان در این حوزه، میتوان مشخص کرد که آیا سایت شما از نرخ تبدیل مناسبی برخوردار است یا خیر. اما بطور کلی اگر نرخ تبدیل پایینی دارید، باید با بکار گیری استراتژی های مناسب این نرخ را بیشتر کنید.
نظرسنجی از مشتری به شما این امکان را میدهد تا به درک بهتری از مشتریان خود دست پیدا کنید. با این کار متوجه میشوید که چه چیزی آنها را به خرید تشویق میکند یا برعکس، آنها را از سایت گریزان کرده است. نظرسنجی یکی از بهترین راههای یادگیری استراتژیها برای بهینهسازی مؤثر سایت است. سرعت صفحه یا زمان بارگذاری صفحه، تأثیر زیادی در عملکرد کلی سایت شما دارد. این مسئله بهطور مستقیم روی تجربه کاربری (UX)، نرخ تبدیل و رتبه سایت در موتور جستجو تأثیر میگذارد. این توصیه را فراموش نکنید که هر کسی که یک وب سایت دارد بهتر است از بهینهسازی نرخ تبدیل استفاده کند و نتایج مطلوبی را به دست خواهد آمد.
اما وقتی این آزمایش را به صورت یکجا و با تغییر هم عکس پس زمینه و هم نوشته آن، انجام دهید، مشاهده کنید که نرخ تبدیل کاهش می یابد. در این شرایط آزمایش چند متغیره به شما کمک می کند که دچار این گونه اشتباهات نگردید. یکی از صفحات سایت خود را انتخاب کنید و از آن یک کپی تهیه کنید. این تغییرات شامل تغییر عنوان صفحه، رنگ دکمه ها و یا جای یک عکس می تواند باشد. نیمی از ترافیک را به صورت رندوم به صفحه اول و نیمه دیگر را به صفحه دوم انتقال دهید.
در مقالۀ «چگونه با نیچ مارکتینگ درآمد بالایی داشته باشیم؟» هم گفتیم که هدفمندی بهترین رویکرد برای افزایش فروش است. اگر 10 مخاطب هدفمند داشته باشید، تبدیل آنها به مشتری بالفعل زمان، هزینه و انرژی کمتری نسبت به تبدیل 100 مشتری غیر هدفمند از شما میگیرد. پس حواستان باشد، گول تعداد بالای مخاطبان یا ترافیک ورودی را نخورید! دو مورد از مهمترین مشکلاتی که بلای جان سایتهای فروشگاهی فارسی هستند و باعث کاهش نرخ تبدیل آنها شدهاند، سرعت پایین و ریسپانسیو نبودن آنهاست. در مقالۀ «طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست و چه ضرورتی دارد؟» کامل به این موضوع پرداختهایم. سایت بزرگ هاب اسپات در یکی از تحقیقات خود برای بررسی نرخ تبدیل CTA های تصویری و بنری، دو دکمه CTA، یکی به صورت بنری و یکی متنی، در صفحه سایتاش قرار داد.
یعنی بازدیدکنندگان وبسایتتان را برای تبدیل به دنبال کنندگان و خریداران متعهد ترغیب میکند. فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل شامل درک و شناسایی اینکه چگونه کاربران از طریق سایت شما یک هدف مشخص را انجام می دهند و یا از بازدید سایت شما صرف نظر می کنند. تست قابلیت استفاده، روشی هوشمندانه برای ارزیابی میزان سادگی استفاده از وبسایت آن هم از نگاه مشتری است. در این تست، دسترسی آسان به محتوا و محصول، میزان درگیری کاربر در صفحههای سایت و … بررسی میشود. این تست علاوه بر بهینهسازی نرخ تبدیل در افزایش نرخ کلیک (Click-through rate-CTR) نیز موثر است.
اگر در کمپین گوگل ادز با مشکل کمبود نرخ کانورژن روبرو شدید یا اینکه دنبال راههای بهینهسازی برای نرخ کانورژن میگردید، بهتر است راههای بالا را امتحان کنید. بعضی از راهها در کنار هم کاربرد دارند و باعث افزایش کانورژن میشوند. در کنار بررسی کلمات کلیدی و تبلیغ در گوگل ادز باید سری هم به گوگل آنالیتیکس بزنید. در بخش Behavior Flow در گزارش Behavior گوگل آنالیتیکس میتوانید ببینید که کاربران در کدام صفحه ریزش میکنند؟ بیشترین نرخ ریزش میتواند سرنخی به شما درباره کیفیت صفحه بدهد. از این طریق میتوانید یک بار دیگر مراحل خرید یا دکمه ثبت درخواست مشاوره را هم بررسی کنید تا ببینید مشکلی دارد یا نه.
در این مثال، اینفوگرافیک، خواستههای مخاطب را برطرف میکند و باعث جذبش میشود. ممکن است بازاریابی، محتوا یا رسانههای اجتماعی پولی داشته باشید. با استفاده از بهینهسازی نرخ تبدیل، مشتریان بیشتری را از همان مقدار مصرف ترافیک دریافت خواهید کرد و هزینههای جذب به ازای هر مشتری کاهش پیدا میکند. فراخوان به عمل (Call To Action یا CTA) یکی از عوامل کلیدی در افزایش نرخ تبدیل است. CTAهای شما باید واضح، جذاب و به صورت استراتژیک در صفحات قرار داده شوند. از عباراتی مانند "همین حالا خرید کنید"، "تخفیف ویژه را از دست ندهید" یا "بیشتر بدانید" استفاده کنید تا کاربران را به انجام اقدام مورد نظر ترغیب کنید.
طبق مطلب منتشرشده توسط «Semrush» اگر سایتی در طول ۱.۷ ثانیه بارگذاری شود از ۷۵ درصد و اگر در ۰.۸ ثانیه بارگذاری شود، تقریباً از ۹۴ درصد سایتها سریعتر است.
مرسوم شده است که برای ایجاد مزیت قابل توجه در بازار، باید روی رقابت خود و فعالیت های آنها تمرکز کنید. این لزوما درست نیست… چیزی که باید روی آن تمرکز کنید مشتریان و مشکلات آنها هستند. همیشه این را در ذهن خود نگه دارید زیرا این قانون اساسی بهینه سازی نرخ تبدیل است. در زیر می توانید چند نمونه از نحوه افزایش نرخ تبدیل را پیدا کنید، نه لزوماً فقط در تجارت الکترونیک. اشتراکگذاری محتوای ارزشمند و مرتبط با نیازها و علایق کاربران در شبکههای اجتماعی میتواند به جذب ترافیک و افزایش نرخ تبدیل کمک کند. این محتوا میتواند شامل مقالات آموزشی، ویدئوهای آموزشی، اینفوگرافیکها و پستهای وبلاگی باشد.
همچنین میتوانید از تعداد موجودی محصول در انبار، زمان رسیدن محصول بهدست مشتری، شمارش معکوس زمان پیشنهاد و … استفاده کنید. این نوع نقشهها نشان میدهند که کاربر چگونه در سایت شما اسکرول میکند. همچنین برای بررسی دقیق چگونگی اسکرول کاربران در سایت میتوانید از گوگل تگ منیجر (GTM) استفاده کنید که در مقاله اسکرول ترکینگ با گوگل تگ منیجر بهطور کامل آن را توضیح دادهایم. در واقع Conversion Rate Optimization) CRO)، فرایند بهینهسازی سایت یا لندینگ پیج شما بر اساس رفتار بازدیدکننده، برای کمک به فروش بیشتر یا بازدید موثرتر است. دکمههای فراخوان به عمل (CTA) با طراحی جذاب، یکی از ابزارهای اساسی برای هدایت کاربران به انجام اقداماتی مانند خرید یا ثبتنام هستند.
حالا که فهمیدیم چرا طراحی سایت تا این حد می تواند در نرخ تبدیل تاثیرگذار باشد، وقت این است که بیشتر در مورد نقش هایی که طراحی سایت می تواند در این مسیر ایفا کند صحبت کنیم. طراحی سایت، مثل یک نقاشی است که می تواند تصویر کلی کسب و کار شما را برای مشتریان ترسیم کند. هر بخش از سایت از سرعت بارگذاری گرفته تا ظاهر و نحوه دسترسی به اطلاعات می تواند تاثیر بزرگی بر روی تصمیمات کاربران بگذارد. گروه تانو وب از دی ماه ۱۴۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده و با تخصص در طراحی وبسایت، سئو، و مشاوره برندسازی، به کسبوکارها کمک میکند تا هویت برند خود را تقویت کرده و در دنیای وب به موفقیت دست یابند. این گروه با ارائه خدمات حرفهای و تحلیل مداوم، نقش مؤثری در بازاریابی محصولات شما ایفا کرده و در مسیر رشد و توسعه کسبوکار همراهی قابلاعتماد خواهد بود. اولین چیزی که باید در هنگام بهینه سازی نرخ تبدیل بررسی کنید، زمان بارگذاری وب سایت شما است.
اولین قدم در بهینهسازی نرخ تبدیل، شناخت دقیق از مخاطبان هدف است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics میتوانیم دادههای مربوط به رفتار کاربران، منبع ترافیک، صفحات پربازدید و سایر معیارهای کلیدی را جمعآوری و تحلیل کنیم. این اطلاعات به ما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف وبسایت را شناسایی کنیم و بر اساس آن استراتژیهای بهبود را تدوین کنیم. نرخ تبدیل (Conversion Rate) یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت فروشگاههای آنلاین است که نشان میدهد چه تعداد از بازدیدکنندگان وبسایت شما به مشتریان واقعی تبدیل شدهاند. بهبود نرخ تبدیل میتواند مستقیماً به افزایش فروش و رشد کسبوکار شما منجر شود.
در بسیاری از آزمایش های علمی نیاز به تغییر چند متغییر به صورت همزمان است. آزمایش چند متغیره پاسخی به این نیاز است که در آن همزمان تاثییر چند تغییر با یکدیگر بررسی می شود. مثال ساده آن اینست که شما تغییری در عکس پس زمینه صفحه اصلی ایجاد کنید و تاثییر آن را بسنجید. در آزمایش دیگری نیز ممکن است نوشته های روی تصویر پس زمینه را ضخیمتر و درشتر کنید. ممکن است آزمایش تقسیم A/B را اعمال کرده و مشاهده کنید که نرخ تبدیل در هر دو آزمایش افزایش یافته است.
در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه طراحی سایت مناسب حتی در طراحی سایت ارزان می تواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کرده و نرخ تبدیل سایت را بهبود بخشد. سئو (بهینهسازی موتور جستجو) یکی از عوامل کلیدی در موفقیت آنلاین کسبوکارها است. با استفاده از تکنیکهای مناسب سئو، میتوان به بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجو کمک کرد و در نتیجه، ترافیک بیشتری را جذب نمود. محتوا در دیجیتال مارکتینگ پادشاه است و یک مشاور بازاریابی دیجیتال میداند که چگونه محتوایی ایجاد کند که باعث ایجاد تبدیل شود. آنها میدانند چگونه سرفصلهای قانعکننده، کپی متقاعدکننده، و گرافیکهای جذاب بصری ایجاد کنند که بازدیدکنندگان را درگیر کرده و آنها را به سمت اقدام راهنمایی کند. شما میبایست دائما در حال بررسی صفحه فرود سایت خود باشید؛ که در صورت وجود مشکل، آن را بررسی و رفع کنید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری